Noordwest

LogoRotterdamHet bedrijventerrein Noordwest, gelegen net boven de Spaanse Polder, verzakt. Niet dramatisch snel, maar wel zodanig dat het openbaar gebied incidenteel moet worden opgehoogd om niet tot problemen te komen met bijvoorbeeld het riool. Een dergelijke ingreep is meteen aanleiding om daar waar nodig het openbaar gebied te verbeteren. In Noordwest werd (te) hard gereden en was het parkeren een chaos geworden.

Het openbaar gebied ophogen heeft direct consequenties voor de aanliggende bedrijven. Ze worden tijdelijk moeilijk bereikbaar en nog belangrijker zij zullen met hun eigen terrein meestal mee moeten om niet geconfronteerd te worden met wateroverlast. Het ophogen van de particuliere terreinen is voor rekening van de betreffende ondernemers. Als ik als gemeentelijk projectmanager voor een dergelijk fietsluw gebied dan ook nog een plan presenteer met veel nieuwe fietspaden dan is de uitdaging duidelijk qua communicatie en het verkrijgen van de benodigde medewerking.

Maar na intensieve sessies was het duidelijk: Fietspaden waren ook voor de ondernemers de optimale oplossing: optisch versmalden ze de weg (wat als snelheidsmaatregel geldt), er mag op fietspaden niet geparkeerd worden, de bereikbaarheid met grote voertuigen wordt verbeterd, fietspaden waren in ieder geval subsidiabel en voor fietspaden zijn bijna geen verkeersborden vereist (hetgeen de uitstraling van het gebied ten goede komt). Door ook bij de aanbesteding de bereikbaarheid van de bedrijven leidend te laten zijn werd het draagvlak verkregen en kon de ophoging door.

Tijdsperiode: 2006 – 2008